2PeopleCycling

Blogs North Sea Cycle Route

De North Sea Cycle Route, oftewel Noordzeeroute, is een van de veertien lange afstandsroutes in Europa. In 5.932 km fiets je door Nederland, Engeland, Schotland, Noorwegen, Zweden, Denemarken en Duitsland en zo een rondje langs de Noordzee. De Noordzeeroute hebben wij in vier vakanties gefietst. Er is een discussie of het stukje tot aan Boulogne-sur-Mer in Frankrijk ook nog tot de Noordzeeroute hoort. De LF1 loopt in ieder geval wel tot deze Franse plaats. In 2010 hebben wij dit stukje nog meegepikt toen wij Rondje Kanaal fietsten. Hieronder lees je onze avonturen.

De kroon op het werk

Natuurlijk willen we onze prestaties ook officieel laten vastleggen. We staan vermeld op de website van de North Sea Cycle Route: “I did it”. En er prijken nu twee mooie certificaten boven ons bed.

En de foto’s...

Bekijk alle foto’s op Flickr.

Thuis

Na een voorspoedige reis terug zijn we weer bij jullie om het beloofde slotfilmpje te laten zien (donderdag zie je de foto’s). Voor het filmpje zijn niet veel meer woorden nodig dan dat je nu leest... Tot volgend jaar!

De laatste meters gefietst

Heerlijk om te lezen jullie reacties. Zodra de tent staat of we de ‘hotel’kamer instappen gooit Jan-Willem de laptop aan om te kijken welke comments er zijn. Het weblog + comments gaan zelfs voor het checken van zijn e-mail, dus dat wil wat zeggen!

Voor de tweede keer in Denemarken voor North Sea Cycle

Als je de keuze maakt om nogal primitief te kamperen, dan is het www ver te zoeken. Vandaar de radiostilte de afgelopen dagen. Gisterenavond heeft Jan-Willem de belevenissen van afgelopen dagen in twee filmpjes samengebracht. Tijd nu om ons weblog bij te werken!

Van de weg geblazen

Wat kan het hier waaien zeg! Vanmiddag liepen we in de vesting van Varberg en we moesten elkaar vasthouden anders woei een van ons de zee in. Van de wind zijn beelden gemaakt, die we na het eten tot een filmpje gaan smeden en online zetten.

Lange dag fietsen: in een Hollandse enclave beland

De hele nacht had het geregend, maar vroeg in de ochtend zag het weer er toch veelbelovend uit. Gezellig met twee Zweedse motormuizen gepraat die ook in onze hostel sliepen: een vader en zoon. Foto’s van elkaar over en weer gemaakt. Onderweg pleegde Jan-Willem nog twee zakelijke telefoontjes en we moesten nog een boot en een overnachting reserveren. Kortom van echt fietsen kwam het niet echt.

Wist je dat?

Wist je dat...

Zweden bereikt

Vanochtend werden we vroeg wakker. Rond een uur of vijf. Jan-Willem is wat aan het snotteren de afgelopen week en toen hij zijn neus wilde snuiten, petsten er regendruppels op het tentdoek. Daarnaast begon het speenvarkentje van 1 jaar van de buren wederom te brullen. Net als gisterenavond.

Nog 25 kilometer fietsen naar de Zweedse grens

De weg van Moss naar Fredrikstad was makkelijk om te fietsen (60 km.). De zon scheen lekker (19 graden). Er was een stevig briesje aan onze rechterzijde en met een beetje verkeerd rijden (zie korte webvideo), kwamen we in het vestingstadje Fredrikstad aan.

Mountainbiken, aardige Noren, veel Nederlanders

Saskia en Jan-Willem op de mountainbike vandaag! Met in totaal negen fietstassen erop. Niet erg handig om te manouvreren over gladde boomwortels en modderige stenen. Door slootjes en en smalle bruggetjes. Deze ervaring hebben we nu inmiddels ook. Maar achteraf bleek dat we niet helemaal goed gereden waren.

De beloofde filmpjes

We komen net aan in een historisch hotelletje in Sandefjord. Beetje verzopen, maar niet zo erg als afgelopen zaterdag. Toen we de ferry afstapten (een uur varen en onderweg bijna 10 keer onderweg mensen en boodschappen ophalen en afzetten) begon het te regenen en het houdt niet op vandaag.

Nog een paar dagen in Noorwegen

Okay, het kan wel even stil zijn hier aan het weblogfront, maar stilstaan doen we niet... Nog een paar dagen fietsen in Noorwegen en we rijden het land van ABBA in.

De zon lacht ons weer toe

Vandaag, 19 juli, heerlijke kilometers gemaakt. De dag begon met mini regendruppels die rond koffietijd overgingen in megadruppels. Even schuilen bij de Esso en toen weer verder. Bijna 80 kilometer gereden met zon en de wind in de rug.

Regen (3x)

We keerden onze schoenen om en het water Seipelde eruit... Wat een hemelwater moeten de Noren verwerken zeg. We zitten gelukkig hoog en droog in een conferentieoord, naast de ruimte met de droger. De regenjassen druppen uit en de pizza’s worden om 19 uur bezorgd.

Het zuidelijkste puntje van Noorwegen

We gaan lekker. Af en toe wat regen, maar overwegend zon en een heerlijk koele bries. Okay... woensdagavond... de tent stond net. Douchen en eten bereiden > een enorme onweersbui en wolkbreuk testten onze tent uit. Deze heeft het doorstaan, maar niet alles was droog.

Klimmen, duwen, dalen en wijn!

Prachtige dag vandaag. Ideaal fietsweer: zonnetje en een frisse wind. We begonnen meteen met een mooie route. Weliswaar was het elkaar de heuveltjes op helpen duwen; het is een prachtig gebied. Net een maanlandschap. Tijdens de koffie dook er opeens een roofvogel vlak voor ons op met een spanwijdte van zeker een meter. Een adelaar? Verder ging de route over een oud spoorwegtraject. Prachtig!

Vallen, opstaan, bruggetje, kusten, wind... balen

Een lekkere lange fietsdag vandaag. Tegenwind, dat wel, maar dat is net als soms in het leven... :-) De boot gooide ons rond 7.30 uur op de wal. We hadden van tevoren onze lekkere lange strakke broeken aangetrokken waardoor menigeen je na zal kijken als je zo in Deventer Centrum rondloopt. Maar lekker warm.

Fietsen en kamperen op een eiland

De tweede fietsdag begon... Gisteren, de derde dag, kwamen we met een boot op het eiland Karmøy aan en morgenvroeg om 6.10 uur vertrekken we weer. Mooie landschappen. Relatief makkelijk te fietsen, zonder al te veel klimmetjes.

We komen er aardig in

De tweede dag ging al weer beter dan de eerste. Goed geslapen, het zonnetje scheen... wat wil je nog meer. De heuvels bleven wel pittig, maar ook prachtige vergezichten. Onder andere de hoge hangbruggen die de eilanden Stord en Brømla met elkaar verbinden.

Heerlijk fietsen hier!

We zitten nu op een zonovergoten terras aan de lunch. Ja, even luxe omdat we in de natuur geen draadloos internet tegenkomen om jullie weer op de hoogte te stellen van onze avonturen.

De reis en de eerste dag (in Bergen)

De reis zit erop. We fietsten de boot af met een heerlijk zonnetje. Op een terras koffie gedronken en de filmpjes (hieronder) gemaakt. Vis en aardbeien op de markt en toen een stortbui met onweer. Het weer kan hier snel omslaan, net als in Schotland vorig jaar.

Campingbrander testen in de tuin

Zojuist koffie gezet in de tuin, terwijl we de nieuwe campingbrander aan het uitproberen waren. Zie de korte webvideo (29 sec.).

Campingbranders en tenten op het www

Op eBay druk bezig geweest met oriënteren om de beste koop te doen voor een campingbrander. En dat allemaal voor Saskia’s verjaardag op 13/6. Wat een verrassing... :-)

Voorbereidingen voor zomervakantie 2009 gestart!

April... de vakantiekriebels beginnen. Dit jaar gaan we wellicht wel het laatste stuk fietsen van de North Sea Cycle Route. We starten in Bergen (Noorwegen), fietsen naar Kristiansand en rijden naar Zweden. Voorbij Götenborg nemen we de pont naar Denemarken. Op naar Frederikshaven, waar we in augustus 2006 zijn begonnen.

Fietsvakantiemarkt 2008

Vandaag hebben we veel leuke mensen ontmoet tijdens de Fietsvakantiemarkt in Heerhugowaard. Zowel andere ‘standhouders’ als bezoekers. Want ons opvalt, is dat wij tot een van de jongsten van het fietsersvolk behoren.

Weer thuis, de statistieken en... alle foto’s!

Na 7 uur vertraging en – ter compensatie – een stukje business class vliegen, kwamen we afgelopen middernacht thuis. Wat we afgelopen maand fietsten, zagen we in een paar uur vanuit de lucht weer aan ons voorbij komen.

Ready for take off...

We zijn er helemaal klaar voor. Nee, niet mee... :-) De fietsen zitten in de doos. De fietstassen bijna in de plunjebaal. Om 6 uur vrijdagmorgen ontbijt en dan brengt het busje (busje komt zo) ons in 5 minuten rijden naar The Airport.

Wat zijn de Shetlands Islands mooi!

We zijn erg onder de indruk van deze ‘Noorse eilanden’! Waarom Noors? De Shetlanders voelen zich meer verwant met de Nooren dan met de Engelsen/Schotten. We zitten ter hoogte van de plaats ‘Bergen’ in Noorwegen, de stad waar we volgend jaar de route verder vervolgen.

Op Shetland!

“Overnachten op John O’ Groats zou de laatste nacht in de tent voor het fietsstel worden...” Onheilspellend begin, niet? Het valt gelukkig mee.

De kop van Great Brittain is bereikt!

Ja... We zijn in John o’Groats aangekomen vanmiddag. Tent opgezet. Meteen de overtocht naar de Orkney Islands geregeld en wat overnachtingen daar. ‘Helaas’ is er dit weekend een agricultureel event en is vrijwel alles volgeboekt. Zelfs de camping! Dus de plannen omgegooid en een andere slaapplaats geregeld: in een jeugdherberg.

Een rustmiddag in Inverness

Net naar het postkantoor geweest en de overbodige bagage naar Deventer terug gestuurd. Scheelt weer 4 kilo en dat trapt wat lichter, want het echte klimwerk komt er nu aan!

Heavy rain!

Gisteren een zware fietsdag gehad. We stonden op een camping vlak onder Aberdeen (Maryculter) en hoorden het de hele nacht regenen. Wat nu? Toch maar besloten om verder te fietsen naar het noorden toe. Goed alles ingepakt en in onze regenpakken gehezen. Bah!

Hollandse enclaves in Schotland

Tja, wil je even geen Nederlanders om je heen hebben, sta je met 4 koppels bij elkaar op een camping! Alle gekheid op een stokje; het was gezellig … Veel ervaringen en tips uitgewisseld, want wij 2 zijn de enige die de route tegengesteld fietsen, waardoor we alles voorbij zien komen.

Relaxen in Edinburgh

Zondag: rustdag … Gisteren zijn we in Edinburgh aangekomen. We slapen in een stadje vlakbij op een camping. Ideaal. Rustig en je kan zo met de bus naar de stad. Dus vandaag een beetje in de Edinburgh rondkijken.

De eerste kilometers zitten er op!

Zondagavond voor ons vertrek Piets weerbericht zitten kijken en die voorspelde niet veel goeds. Niet kamperen dus. Om half 12 ’s avonds nog een plek in de jeugdherberg van Soest online geboekt!

Klaar voor vertrek

De fietstassen zijn gepakt en gaan zo op de fiets. Alleen de kettingen nog even reinigen + smeren en we zijn er helemaal klaar voor.

In de prijzen!

Van Newcastle naar John O’ Groats en dan nog naar de Orkney en Shetland islands is zo’n 1400 kilometer fietsen. Oef, dat wordt nog wat! Daarom zijn we nu druk aan het ‘trainen’.

Plannen maken voor Schotland

Het is voorjaar en nog een paar maanden te gaan voordat we weer op de fiets stappen om aan onze derde etappe van de Noordzeeroute te beginnen: Schotland!

In steekwoorden waar deze fietstocht aan doet denken

Als we terugkijken op de fietstocht door Engeland, dan schieten ons de volgende trefwoorden te binnen.

De route door Engeland zit er bijna op

De route door Engeland zit er bijna op. We wilden graag tot de Schotse grens, maar vanwege het slechte weer niet gedaan. Deze mooie omgeving bewaren we tot volgend jaar als we verder fietsen naar Schotland.

Foto’s route Harwich – Newcastle

Bekijk de foto’s die we gemaakt hebben tijdens onze veertiendaagse tocht.

To be continued...

Tja, hoe beginnen we deze tekst... En vanuit waar? JW typt met Saskia aan zijn zijde. Vanuit Deventer. Hûh?

De bagage met de taxi...

In Engeland noemen ze dit ‘sissies’... Vrij vertaald mietjes. Vanochtend om negen uur vertrokken en begonnen aan de Moor to Sea route. Dit omdat de route langs de kust niet meer mogelijk is; de kust begint daar af te brokkelen. Meteen vanuit Sleights een helling van 16% naar Aislaby. Vreselijk! Ook nog eens over een onverhard pad. En dat met de wetenschap dat dit niet de enige stijging zou zijn.

Een dagje Whitby

Na 11 dagen fietsen, twee nachten B&B geboekt in Sleights (bij Whitby). JW’s haar laten knippen en nu in de Library om de weblog bij te werken. Veel foto’s gemaakt en veel heuvels bestegen.

Over de Humber Bridge

Het is nu dinsdagochtend bijna 10.00 uur en we zijn daarnet de Humber Bridge overgereden. Een enorme hangbrug over de River Humber en we zitten dus nu in Hull. De klim over The Woolds viel achteraf mee. Gelukkig scheen het zonnetje.

Regen?

Fietsdag nummer 6 en we zitten in Boston. De heuvels van Suffolk en Norfolk hebben we achter ons gelaten. Een mooi gebied met cottages en velden vol klaprozen. Nu een paar dagen over vlak land. Wel een beetje saai. Het gebied noemen ze hier South Holland.

De eerste kilometers zijn gereden

We hebben een goede overtocht gehad. Rustige zee, weinig mensen op de boot. ’s Ochtends vroeg in Harwich veel mist. Twee uur zitten koukleumen voor de volgende ferry. Daarna gelukkig fietsen. Nog een klein bootje over de River Deby.

Pfff, inpakken en straks wegwezen!

Een werkdag bezig geweest om alle spullen te verzamelen en in de fietstassen te stoppen. We zijn blij als we maandag op de fiets zitten!

Tent waterdicht?

Engeland... en je denkt al gauw aan regen! Vorig jaar hadden we prachtig weer. Alleen bij een grote onweersbui op Schiermonnikoog kwamen we er achter dat onze tent niet helemaal waterdicht is. De tentnaden hebben we met siliconen ingesmeerd en het tentdoek met waterafstotende spray behandeld. Zou dit goed genoeg zijn? Hopelijk hoeven we dit niet al te vaak te ervaren!

Welke route gaan we fietsen?

Op 11 juni beginnen we in Harwich. We komen daar ’s ochtends om half 7 aan en moeten een paar uurtjes wachten voordat we de pont naar Felixstowe kunnen nemen. Daarna al snel weer een rivier oversteken: ditmaal met een roeiboot! We zullen wel zien. Ons einddoel: Newcastle, zo’n 1100 kilometer verder.

De fietsen zijn er bijna klaar voor!

Het derde deel van de Noordzeeroute is al bijna in zicht. We gaan zo’n 1100 kilometer fietsen en dan is het zaak om de fiets in orde te hebben. Wij zijn niet van die sleutelaars, dus gaan wij 5 mei naar Vittorio in Heerhugowaard om de fietsen na te laten kijken. Dan kan je niet met een smerige fiets op de proppen komen!

Voorbereiding NSC 2007 begonnen!

Het is februari en het begint te kriebelen. We hebben weer zin om op de fiets te zitten, met bagage en onze tent achterop. In juni gaan we beginnen aan het Engelse avontuur van de North Sea Cycle route. We beginnen in Harwich en we kijken hoe ver we richting het noorden komen. Newcastle?

Foto’s route Harlingen – Hoek van Holland

De route door Nederland zit er op! Gisteren kwamen we in Hoek van Holland aan en hebben hier het Nederlandse deel afgesloten. Volgend jaar pakken we hier weer de route op: van Harwich naar Newcastle?

In drie dagen van Harlingen naar Hoek van Holland

In onze vakantie in de maand juli zijn we tot Harlingen gekomen. Het was erg warm (zo’n 32 graden) en we zagen het niet zitten om in deze hitte en drukte het Noordzee-gedeelte te doen. Vandaar dat we vrijdag, zaterdag en zondag het stuk Harlingen naar Hoek van Holland gaan doen.

Fietsverslag

Tijdens onze eerste deel van de route hebben we een dagboek bijgehouden. Hieronder vind je een overzicht van de afstanden die we gefietst hebben.

Foto’s route Denemarken, Duitsland en Nederland

Bekijk de foto’s van de route in Denemarken, Duitsland en Nederland.

Juli 2006: Denemarken, Duitsland en Nederland

De plannen voor 2006 zijn gemaakt. Met de fietsbus van Zwolle naar Frederikshaven in Denemarken. Daar begint de start van onze route. We fietsen via Denemarken, Duitsland en Nederland naar huis en we zien wel hoe ver we komen.

Start weblog North Sea Cycle tocht

Op de fiets naar mijn werk, denkend aan onze voorbije vakantie, kwam ik op het idee “Ik start een weblog over onze North Sea Cycle ervaringen”. Voor outsiders: de North Sea Cycle route is een fietsroute door zeven landen, langs de Noordzee en 6.000 kilometer lang.