2PeopleCycling

Heet, heter, heetst

18-10-2018

We houden altijd erg van langs de kust te fietsen. Niet alleen vanwege het uitzicht, maar ook omdat je vaak een koel zeebriesje hebt. De Atlantische kust, de Noordzeekust hadden we al 'gefietst'. Deze zomer kozen we voor de Botnische Golf: van Stockholm naar Härnösand. En omdat je helaas niet met de fiets in de trein kan in Zweden, weer terug via de binnenlanden. De zomer van 2018 bleek de warmste zomer ooit...

Tent op gortdroog veld van de camping Bijkomen op de camping met 32 graden...

Zondag 15 juli

Na een lange en vermoeidende rit met ons bestelbusje kwamen we eind van de middag aan bij onze aardige warmshowerhost in Zweden. Daar was een bom ontploft omdat ze bezig waren met een grote opruimactie. De broer en schoonzus waren er om spullen op te halen. Na een blik in het huis besloten wij om de tent in de tuin op te zetten onder het mom van het wordt een warme nacht. Wat een zooi daar in huis! Met z'n allen buiten gegeten. Het is een gastvrij stel.

Maandag 16 juli

Erg blij dat we in de tent hadden geslapen. Het koelde 's nachts toch wat af. Helaas laat ontbeten en pas tegen 9.00 namen we afscheid en reden we weg. Het werd al warm. Meteen kregen we al een wegopbreking. Daarna ook flink wennen aan de route, paden konden zomaar ophouden. Halverwege de dag ging het steeds minder met ons: we voelden ons niet lekker. En we moesten nog 40 kilometer om bij de 1e camping uit te komen. Regelmatig pauzes houden. Op het laatst zelf lopen met de fiets aan de hand, zo beroerd voelden we ons. Het kon niet anders dat we een voedselvergiftiging hadden opgelopen van het ontbijt. Om 19.00 kwamen we bij de camping aan. Gedouched en crackers met bouillon. Wat een slechte fietsdag was dit!

Dinsdag 17 juli

Heerlijk geslapen. Vroeg de tent uit (6.30) omdat het al warm werd. Vandaag een rustdag. Tegen half 10 richting het stadje. We lustten weer koffie. Naar de haven gelopen en in een park in het gras gelegen. Bij een restaurant met prachtig uitzicht gelunched met een buffet. Echt Zweeds. 's Middags nog in een meertje vlak bij de camping gezwommen.

Woensdag 18 juli

Vroeg opgestaan: half 5. Om 6.00 reden we weg in de koelte. Bij een strandje koffie gedronken. Het werd al weer warm. En de dazen hadden ons ook weer gevonden. Onverwachts kwamen we een camping tegen bij het strand. Na even gewacht te hebben konden we op een plekje staan tussen de rotsen. Helaas hadden we zeer luidruchtige buren: 2 motorrijders. Uiteindelijk de tent verplaatst richting botenhelling. Eindelijk rust.

Donderdag 19 juli

Uiteindelijk was het toch nog een onrustige nacht. Om 23.30 besloten nog een paar jongeren te gaan zwemmen (en schreeuwen). Opnieuw vroeg eruit en om 5.55 reden we weg. Eerst door een mooi stuk: een soort openluchtmuseum. En we zagen kraanvogels van dichtbij. Nu voor het eerst lange stukken gravel, golvend op en neer door productiebossen. En hordes dazen. JW bond uiteindelijk z'n handhoek als een zorrocape om hem heen zodat dazen niet zijn bezwete rug konden bereiken. Dat hielp!

Weer vroeg op pad Weer vroeg op pad

Vrijdag 20 juli

Eindelijk weer goed geslapen. Om 9.00 reden we weg. Het was klam weer en dus meteen flink zweten. De route was niet echt boeiend. Koffiedrinken met uitzicht op een mooi strandje maakte veel goed. We kwamen in Gävle en dat was een best aardig stadje. Onze stuga die we voor die nacht hadden geboekt via Airbnb lag niet heel ver fietsen meer. Eenmaal gesetteld in de stuga gingen we naar de zee om te zwemmen. Wij zijn niet zo van die zeezwemmers en dat bleek maar weer toen er een vis aan JW's rug kwam 'knabbelen'. Die avond aten we in de tuin voor onze stuga. Heerlijk!

Zaterdag 21 juli

Het regende. Heerlijk! Tegen half 9 reden we weg. Eindelijk was het niet zo warm. De weg was wel heel erg saai. Het enige hoogtepunt was bij Axmarbruk theedrinken bij een voormalig landgoed. Inmiddels was het weer droog. 's Middags kwamen we aan op de camping en we stonden zowaar met andere fietsers op een veldje. We 'boffen' met een rockfestival in het stadje.

Zondag 22 juli

Goede nacht gehad. Rond 8.00 vertrokken. Söderhamn was een aardig stadje om even koffie te drinken. De route ging voor een deel over de oude E4. Gelunched bij een verlaten tankstation. Hudiksvall had een wijk met wat oude houten huizen. De rest is weinig opwekkend. De camping was daarentegen netjes.

Maandag 23 juli

Wederom rond 8.00 vertrokken. Eerst binnendoor om de route op te pakken. Boodschappen bij de ICA. Best wel een hopeloze winkel. Ondanks de bloedhitte, was het een mooie route. Een beetje zoals de Loosdrechtse plassen. We volgden nu de Kustvägen en eindelijk zien we nu af en toe zee. En als kers op de taart eindelijk ook een mooie camping. Gloednieuw en je liep zo, via een idyllisch dorpje, even naar het strand. Zo stelden we ons Zweden voor tijdens deze tocht!

Dinsdag 24 juli

We vervolgden de route langs de Kustvägen en aten die middag in het restaurant van een golfclub. Wat een gewaarwording voor die mensen, dat wij daar op onze fietsen aankwamen. Na een heerlijke maaltijd richting de grote stad Sundsvall. Inkopen gedaan bij een grote COOP en tassen gekocht bij IKEA voor de treinreis die er aan zat te komen. Op naar de camping in Timrå. Helaas ging het na 3 kilometer mis: JW werd aangereden door een automobiliste. Gelukkig niet erg, maar het wiel was gevouwen en de knie van JW bloedde. Schrik alom. De vrouw had een fietsendrager mee en bracht JW naar de camping. Saskia fietste in haar eentje de laatste kilometers naar de camping. Bij de camping afgesproken dat zij JW de volgende dag naar een fietsenmaker zou brengen. Op de camping bijkomen van de schrik. 's Avonds bracht de vrouw met haar man nog een 'fruitmand'. Erg lief.

Auto die ons wegbracht naar de volgende camping Onze 'taxi' naar de volgende camping

Woensdag 25 juli

Bijtijds werd JW opgehaald met zijn fiets door de vrouw. Naar de fietsenmaker en de apotheek. Saskia regelde de treinreis terug voor een aantal dagen later. 's Middags werden we opgehaald door de man met een prachtige aanhanger die helemaal was omgebouwd om onze fietsen te vervoeren. Het was een autoritje van nog geen uur naar de camping van Härnösand. Wederom stonden we weer op een achterafstukje en er was amper een recht stuk om je tent op te zetten. 's Middags nog naar de stad om het treinstation te bekijken.

Donderdag 26 juli

Vandaag een rustdag. De hele dag ook niks gedaan. We zijn door het echtpaar op een boottripje getrakteerd en gingen eind van de middag naar de haven. Het was druk op de boot, dij aan dij aan een tafel. Wij waren de familie Samuelsson :-) Gegeten en met de witte wijn buiten gaan staan. Het uitzicht op kust en eilandjes was prachtig. Je moet alleen de mensen om je heen op de boot even vergeten. Wel gezellig met een vrouw gesproken die nogal aangeschoten was. Na een vier uur durende trip stonden we weer aan de wal.

Vrijdag 27 juli

Een reisdag met taxi, trein, taxi en eigen auto. We lieten onze fietsen achter op de camping om ze de volgende dag op te halen. De taxi bracht ons naar de trein. Erg comfortabel in de 1e klas naar Arlanda Airport. Daar weer met de taxi: een rit met samengeknepen billen, want de chauffeur reed als een malle. Om 16.00 kwamen we aan bij onze warmshowerhost. Die was er niet, maar wij waren erg blij dat we weer in onze 'eigen' auto konden stappen. Dus weer terug naar het noorden om onze fietsen op te halen. Tegen 20.00 stopten we bij een camping voor de nodige nachtrust.

Zaterdag 28 juli

Weer vroeg op pad. Tegen 10.30 waren we weer op de camping in Härnösand. Onze fietsen stonden er nog vredig bij. Boel ingeladen en een stukje verder naar het noorden: de Hoga Kusten. 's Middags zetten we onze tent op een kleinschalige camping. Eindelijk weer eens een fijne plek. Tent goed vastgezet: er is ander weer op komst.

De kust van Rotsidan De kust van Rotsidan

Zondag 29 juli

Tegen de vroege ochtend begon het te regenen. Spul ingepakt en vertrokken. Eenmaal onderweg begon het gigantisch te hozen. Zo erg dat je bijna moest stoppen op de snelweg. In Köpmanholmen was niet veel, behalve een restaurantje aan de haven. Die ging net open zodat Saskia op een hele vieze wc kon poepen. In de regen wat rondgereden en gelukkig werd het uiteindelijk droog. De prachtige rotskust van Rotsidan bekeken. We gingen verder naar Bonhamn waar onze Airbnb stond. Een voormalige slagerij. Wel supervochtig huis en gelukkig ging de eigenaresse die boven ons zat weg, want die produceerde nogal wat herrie. Dorpje ziet er leuk uit. 's Avonds lekker series op de laptop gekeken.

Maandag 30 juli

Lekker lummelen. Gelunched in een restaurantje: een garnalenbroodje. Bergje beklommen en genoten van het uitzicht. 'Thuis' series gekeken op de laptop.

Dinsdag 31 juli

Een reisdag voor de boeg. We zagen die ochtend al snel een eland en haar jong. De reis naar het zuiden ging voorspoedig. Bij Stockholm viel de drukte gelukkig mee. Tegen 18.00 vonden we een leuk restaurantje. Eentje die je voor ogen hebt als je aan Zweden denkt. Om 20.00 kwamen we bij een camping aan. Wat is dat toch met die achterafstukjes en schuin aflopende plekken?

Fietsen op Oland Fietsen op Öland: heet, heter, heetst...

Woensdag 1 augustus

Niet best geslapen. Waarschijnlijk door de autoreis. Vroeg opgestaan en we reden om half acht weg. De autoroute was mooi met gelukkig veel rustige stukken. Bij Kalmar boodschappen gedaan. Daarna al snel de brug over richting Borgholm op het eiland Öland. Fietskaart in deze plaats gehaald en auto in rustige woonwijk gezet. Tegen 12.00 stapten we op de fiets. Het eerste stuk was druk, maar gelukkig duurde dat niet al te lang. Het was alleen wel bloedverziekend heet. Amper schaduw om even te lunchen. JW voelde zich niet al te best, dus op naar de eerste de beste camping. Het was vies benauwd, druk en we werden naar een plekje in het zand verwezen. Dit keer wel een recht plekje... Koken in een benauwd hok. We waren er klaar mee. Morgen weer terug naar Borgholm en terug naar huis.

Donderdag 2 augustus

Vroeg opstaan zodat je vroeg in de koelte kan vertrekken. Om half acht reden we de camping af weer terug naar Borgholm. Onderweg nog even koffie in de schaduw en weer op de trappers. We ruiken de stal. Tegen 12 uur waren we weer in Borgholm. Lunchen in de haven en toen richting auto. Spul ingeladen en voordat we vertrokken eerst bij het zwembad nog gedouched. In Zweden zijn ze niet zo preuts en sta je met z'n allen (vrouwen en mannen wel apart) in je blootje onder de waterstralen. Afdrogen had weinig zin, het zweet kwam er zo weer uit. Rond 14.00 vertrokken we richting Mälmo. Bij Höör vonden we een heerlijk hotel. Echt eentje als je aan Zweden denkt :-) Fijne koele kamer en heerlijk gegeten. Dit is bijkomen!

Vrijdag 3 augustus

's Nachts wakker geworden van een lallende dronkenlap door de straten van Höör waggelde, maar wij lagen prinsheerlijk in een lekker bed en het was koel. Na een fijn ontbijtbuffet reden we om half acht weg. Het werd steeds drukker, in Denemarken, maar helemaal in Duitsland. Om de laatste files wat aan ons voorbij te laten gaan, een restaurantje weg bij de snelweg opgezocht. Tegen half negen 's avonds kwamen we in Deventer aan. Binnen was het 'bloody hot'...