2PeopleCycling

Vanaf dag 1 een heerlijke tocht!

02-10-2021

De fietsvakantie van zomer 2021 ligt al weer een maand achter ons. Toen we begin augustus 2021 op de fiets stapten richting Coevorden was het ook wel heel lang geleden (3 jaar!) dat we voor het laatst een tocht hadden gereden. Dit keer wilden we graag ontspannen en zonder al teveel gedoe op pad. En dat is zeker gelukt! Een verslag van 19 dagen fietsen door Nederland.

Fietsen door Bargerveen Fietsen door Bargerveen

Zondag 8 augustus

De kop is eraf. Rond half 9 reden we vanuit huis weg. Via het Overijssels kanaal richting Nieuw Heeten en langs de Sallandse Heuvelrug. Bekend terrein. Aan het begin wat lichte regen, maar dat deerde niet. Via Ommen richting Hardenberg en De Krim. Hier wil je niet dood gevonden worden. Vlak bij Coevorden zetten we de tent op. Kosten: 10 euro.

Maandag 9 augustus

Van een geluk dat we de wind in de rug hadden! Meteen in de ochtend was ie al fiks en we hadden ruim 90 kilometer voor de boeg. Eerste stuk was wat saai, gelukkig werd het daarna mooier over de Hondsrug. Uiteindelijk daalden we af naar het vlakke en kale landschap. Na Finsterwolde moesten we heel hard gaan fietsen want donkere onweerswolken achtervolgden ons. Bijna echt verkeerd gereden, maar gelukkig kwamen we net op tijd aan bij de camping in Kostverloren. Wat een geluk dat de campingbaas nog een oud gaar trekkershutje had. Voor 25 euro zaten wij die nacht droog.

Dinsdag 10 augustus

Na een gebroken nacht met veel muggen (in de lakenzak geslapen) fietsten we in de vroege ochtend naar Nieuwe Statenzijl, het beginpunt van onze fietstocht langs de grens. We werden uitgezwaaid door de campingbaas. Langs de Kiekkaste en bij de sluis een foto gemaakt. Op naar het zuiden! Nieuweschans, Bonenschans, Bellingwolde en Boertange. Vanaf Boertange ging het flink regenen en bij Sellingen, vlak voor Ter Apel noodgedwongen en met veel pijn en moeite een B&B gevonden.

Woensdag 11 augustus

Na een heerlijke nacht en een goed ontbijt stapten we weer op de fiets. Nog wel natte sokken en schoenen. Het eerste stuk was saai met eindeloze klinkerwegen en eikenbomen. Natuurgebied Bargerveen was een aangename onderbreking. Langs de ja-knikkers van Schoonenbeek en zo reden we uiteindelijk Overijssel binnen. We sliepen op een fijne boerencamping.

Donderdag 12 augustus

Na wat wisselvallig weer werd het nu met de dag warmer en benauwder. Dazen vonden JW weer en hij trok zo een winkelhaak in zijn oude groene fietsshirt toen hij er eentje wilde verjagen. Gelukkig bood de fietsenwinkel in Kloosterhaar de oplossing: een mooi nieuw fietsshirt met onderhemd. Dat zou de dazen ook op afstand houden. De route was mooi en afwisselend door het Twentse landschap.

Lunchplekje Springendal Lunchplekje in Springendal

Vrijdag 13 augustus

Eindelijk zagen we voor het eerst een commiezenhut! Deze dag fietsten we van het ene natuurgebied naar de andere. Het was heerlijk weer. Tegen het eind van de middag kwamen we op een boerencamping in Rekken aan. Naast ons een gezin met 2 jongetjes die nogal de boel bepaalden.

Zaterdag 14 augustus

Het landschap in de Achterhoek kan mooi zijn, maar ook saaiig doordat er op veel ruilverkaveling in het verleden heeft plaatsgevonden. En soms word je dan ook verrast door een mooi gebied zoals de Wooldse Veen. Boodschappen gedaan in Dinxperloo. Grappig om te zien dat je een straat hebt waarbij 1 zijde Duitsland is en de andere zijde Nederlands. We sliepen op een heerlijk rustige boerencamping in Megchelen.

Zondag 15 augustus

Zondagen vinden we nooit de leukste dagen van de week om te fietsen. Vaak vinden we het te druk. Gelukkig is vroeg beginnen dan een optie. We waren met het beieren van de kerkklokken in 's-Heerenberg. Een prachtig oud gebied met heuvels. De rest van de dag was afwisselend en fietsten door het rivierengebied van De Rijn. Bij Tolkamer namen we de fietspont naar Millingen aan de Rijn. Inmiddels waren we niet meer de enigen op de fiets. Bij Groesbeek moesten we flink in de pedalen, Saskia moest zelfs haar fiets naar boven duwen richting Berg en Dal. Gelukkig een fijne afdeling richting natuurcamping.

Maandag 16 augustus

We kregen een weersomslag dus een vroege start vanuit Groesbeek. Rond koffietijd begon de regen en het hield voorlopig ook niet meer op. Op zich jammer want we fietsten wederom langs en door mooie natuurgebieden. Gelukkig hadden we de avond daarvoor al een fijne hotelkamer in Van der Valk geregeld. Een gloednieuwe kamer. Het natte spul allemaal uitgehangen, gepoedeld en daarna in het restaurant aan de bitterballen en bier.

Dinsdag 17 augustus

Een wat koude en winderig dag zou het worden. Wederom veel natuur zoals Meinweg. Ook fietsten we langs bunkers en grafheuvels. Omdat het ernaaruit zag dat het eind van de middag zou gaan regenen belden we onderweg met een 'stube' in het Duitse Haaren voor een overnachtingsplek. En inderdaad begon het laatste uur het weer hard te regenen. We kwamen bijtijds in de stube aan. Blij met een dak boven ons hoofd. 's Avonds heerlijk gegeten voor weinig. Wat wil een mens nog meer ;-)

Fietsen door Meinweg Fietsen door Meinweg

Woensdag 18 augustus

Een goede start met een fijn Duits ontbijt. Maar o jee, wat een zanderige paden waar je fietsbanden lekker in vastzuigen. Via verharde wegen probeerden we wat kilometers te maken. De bossen en weilanden lieten we wat achter ons en kwamen richting Sittard in steeds meer stedelijk gebied terecht. Hoe zuidelijker we kwamen hoe meer industrie. Bij Herzogenrath langs een oude grenspost. Vanuit daar het eerste klim- en duwwerk: we waren in Zuid-Limburg aanbeland. We sliepen in een gloednieuwe B&B in Simpelveld: De Eigenheimer.

Donderdag 19 augustus

Wat goed dat we bedachten om deze dag niet teveel kilometers te maken. Saskia zag op tegen de klim naar Vaals richting het hoogste punt van Nederland: 322,5 meter. Die viel achteraf mee. Natuurlijk even de obligate foto maken bij het hoogste punt. Daarna de afdaling. We dachten dat we het moeilijkste stuk hadden gehad, maar niets van dat alles. De gps-track ging via stijle, drassige wandelpaden en dat zagen we niet zitten. Dus via 'gewone' wegen naar Epen en Slenacken. Maar dat was nogal pittig voor fietsers zoals ons met een 'gewone' fiets en bepakking. Het ging op en neer. Saskia moest een aantal keren afstappen en duwen om bovenop de helling te komen. Andere fietsers haalden ons gemakkelijk in. Tja, wat wil je met een E-bike of lichtgewicht racefiets. We waren blij dat we op de camping in Mesh aankwamen.

Vrijdag 20 augustus

Gelukkig konden we de pittige heuvels achter ons laten. Met een fijne afdaling kwamen we in Eijsden terecht. Helaas begon het wel te miezeren. Wel zo eentje dat je er drijfnat van wordt. Officieel moesten we om Maastricht heenfietsen, maar vlaai en koffie langs de Maas lonkte. Tijdens de koffie werd het gelukkig droog en begon zelfs de zon te schijnen. Via de Maasvallei vervolgden we de route langs bekende plaatsen als Itteren en Borgharen. Nu zagen we allerlei bergen met afval van het hoge water in juli. In Ohé en Laak stonden we op een fijne 'adults only' camping. We waren er vroeg, dus tijd om een wasje te doen.

Zaterdag 21 augustus

Wat fijn als je 's ochtend bijtijds een bakker tegen komt voor brood, wat lekkers bij de koffie en zelfs vers broodbeleg. Dan kan je dag bijna niet meer stuk. We fietsten het laatste stuk langs de Maas richting Maasbracht, Wessem en Thorn. Het eerste stuk door Brabant was saai. Gelukkig daarna ook door natuurgebieden en we zagen de eerste dodendraden uit de Eerste Werldoorlog. Het was warm en vochtig weer. 's Avonds op de camping viel de wind weg en werden opgegeten door de muggen. Met een glas whisky de tent in. Je moet toch wat! Gelukkig passeerde die nacht een groot onweersgebied links van ons.

Op de camping Vlak voordat we door de muggen werden opgegeten...

Zondag 22 augustus

Omdat het in de omgeving veel geregend had, moesten we goed bedenken hoe we gingen fietsen. We probeerden de onverharde wegen zoveel mogelijk te vermijden door de knooppunten te gaan volgen. Die gaan doorgaans over verharde fietspaden. Natuur en landbouw wisselden elkaar af. We hadden een overnachting in een voormalig klooster geregeld en gelukkig kwamen nu ook weer voor het onweer aan. Een ietwat chaotisch hotel en restaurant. Die nacht regende het aardig door.

Maandag 23 augustus

Wederom was het puzzelen met de route om zo veel mogelijk onverharde wegen te vermijden. We fietsten door Baarle Hertog en Baarle Nassau. Bijzonder met al die stukjes België in Nederland. De route ging door saaie landbouwgebieden. Eindelijk konden we weer kamperen. Dit keer een boerencamping met heerlijke worstenbroodjes en bier. Wat wil je nog meer!

Dinsdag 24 augustus

Helaas ging de route zich weer door saai landbouwgebied, maar daar zou verandering in komen. Vlak voordat we door het Antwerpse havengebied gingen, kochten we in Huijbergen bij de slager 2 overheerlijke belegde broodjes. Met uitzicht op de haven aten we die op. Het duurde ongeveer 2 uur voordat we het hele havengebied hadden doorkruist. Prima fietspaden en we werden zo nu en dan ingehaald door een 'speed pedelec'. Halverwege met een pontje De Schelde overgestoken: van Fort Lillo naar Fort Liefkens. Uiteindelijk kwamen we in het dorpje Verrebroek aan dat vlak naast het havengebied lag. We sliepen daar in een hotel waar je online moest inchecken. We hadden een studio op de begane grond en we reden zo onze fietsen de kamer op.

Fietsen door de Antwerpse havens Fietsen door de havens van Antwerpen

Woensdag 25 augustus

We naderden bijna de kust en zo ook het eindpunt van de route. De hele route langs de grens hebben we wind tegen gehad en deze dag was het niet anders. Wel een heerlijk zonnetje en dito temperatuur. Het eerste deel van de route was verrassend en ging door natuurgebied. Na Philippine werd het echt bloedsaai en ging de blik op oneindig. We sliepen die avond op een boerencamping in Sint-Kruis.

Donderdag 26 augustus

De laatste fietsdag! Eerst door saai landbouwgebied, maar gelukkig kwam de afwisseling eraan. De wind was fors. Nog even door het supertoeristische Sluis. Wel een heerlijk saucijzenbroodje op bij de bakker. Daarna richting Retranchement en het Zwin. De laatste grenspalen... En zo kwamen we tegen het middaguur aan bij Cadzand Bad. Foto gemaakt en toen door naar Breskens. Vlot met de boot over naar Vlissingen. Lunch op aan de haven en op naar de camping in Ritthem. De laatste overnachting voordat we met de trein weer naar huis gingen.

Saskia en Jan-Willem Het eindpunt in Cadzand Bad!