2PeopleCycling

In het land der blinden...

19-07-2013

...is éénoog koning. In dit blog lees je waarom JW naar de dokter moest en we de tent omgeruild hebben voor een hotelkamer.

Regen, regen en nog eens regen

Schreven we in ons vorige blog nog dat we overdag van dat fijne droge weer hadden, krijgen we de volgende dag een nat pak. En dat niet alleen. Alles droop. Non-stop 24 uur regen. Een IJslandse die we vanmiddag spraken, beweerde dat het de afgelopen tijd niet zo veel geregend heeft als sinds 1955. En dan zijn wij net hier! :-)

De omgeving

De tocht vanaf Tingvellir (die aardkloof) naar Geysir (spuitende geisers) waar we nu zijn, was er een met tegenwind en nattigheid. Van de omgeving zagen we niet veel. Koffiedrinken achter een muurtje om uit de wind te zijn en rillend een broodje eten in het cafetariadeel van de supermarkt. JW had overdag last van zijn oog door de avond daarvoor toen hij zijn lenzen uitdeed. Dit zou nog een staartje krijgen.

Geiser

We kwamen rond half 3 aan op de camping die er verzopen bij lag met hier en daar een tentje. We besloten ons eerst met thee en een tosti op te warmen in een naastgelegen restaurantje. Fijn! Even daarvoor hadden we de spuitende geisers gezien. Zie foto. Om het kwartier spuit er eentje en iedereen staat daar met een fotocamera in de aanslag. Zo ook wij natuurlijk. Mooi hoe het borrelende badje eerst leegloopt en ineens overgaat in een bolvorm die doorgaat tot een spuitende fontein van circa 6 meter hoog. Het water heeft een temperatuur van 80 tot 100 graden en in een afwateringsbeekje hadden we al even gevoeld hoe lekker warm het was. Tezamen met de zwaveldampen die daar rondhangen hoort dit bij IJsland.

Geysir Geysir

Camping

Nadat we opgewarmd waren, hebben we de kleddernatte tent van die ochtend opgezet. Het is zaak om dan je stemming niet op elkaar af te reageren. Alles in de tent gezet. JW probeerde zijn lenzen tevergeefs uit te krijgen, omdat zijn linkeroog zeer deed. Op naar het restaurant om te eten. Met zulk armoedig weer koken, was de slechtste optie. Wat fastfood naar binnen gewerkt. Aan tafel klungelde JW nog wat met zijn linkerlens. Tevergeefs. Het oog was knalrood en traande. Eindelijk na 25 pogingen was ie eruit! Douchen en naar bed. JW’s oog deed behoorlijk pijn.

Met de auto

De hele nacht regende het door. Slecht geslapen (regen en oogpijn). Gelukkig hadden we ook de tarp (afdakje) opgezet zodat je ’s morgens naast je tent thee kunt zetten. Knäckerbröd met honing op. We besloten Saskia’s oom te mailen (huisarts) en die adviseerde ons naar de dokter te gaan. We zitten op het platteland en die zit hier 30 km. vandaan. We besloten een hotelkamer te boeken, en een alleraardigste medewerkster bracht ons naar de dokter. Meteen antibiotica gekocht en weer terug naar het hotel. Wat zijn IJslanders aardig. Ook de dame van de receptie! Toen we weer terug waren de natte tentzooi buiten te drogen gehangen, maar eerst genoten van een lunchbuffetje in het restaurant. Het lijkt wel vakantie. Meteen een nacht bijgeboekt, zodat we morgen eventueel met een bus nog naar een grote waterval kunnen gaan. JW’s oog kan daglicht niet goed verdragen en het lijkt erop dat zijn hoornvlies is beschadigd. Oogdruppels en oogzalf zal ‘m goed doen.

Hoe verder?

We zien wel wat we doen. Verder fietsen (een andere/kortere route), of een auto huren, of eerder terug. We passen ons aan aan de omstandigheden en het weer. Wat we verder meemaken, ga je lezen in ons volgende blog. Tot dan!