2PeopleCycling

Blogs Rondje Kopenhagen - Berlijn

Na de bijzondere tocht in 2011 besloten we om het in 2012 wat ‘rustiger’ aan te doen: fietsen vanuit huis naar Kopenhagen en Berlijn en weer terug naar huis. Via de Jutlandroute, Berlijn-Kopenhagen en R1. Toch nog een tocht van 2.250 km. Hieronder lees je onze avonturen.

Het rondje volbracht

Donderdag 2 augustus rond een uur of kwart voor acht ’s avonds kwamen we thuis. We hebben onderweg in Laren gegeten. Ondanks de tegenwind zijn we van de camping ten zuidoosten van Münster op één dag naar huis gefietst. We roken de stal en barstten van de energie en dan voel je die 132 kilometer niet zo.

Fietsen in en rondom Berlijn

En dan rijd je Berlijn in en voel je wat voor geschiedenis hier geschreven is. Dit voel je ook tijdens het fietsen in het verdere Oost-Duitsland. Wat we voelen? Indrukwekkende en overweldigende indrukken. Als je foto’s en teksten van de gedenkplaatsen in je opneemt, dan realiseren wij ons – als veertigers – hoe recent 1961 én 1989 eigenlijk zijn.

Wat een fietsers!

Door Denemarken hadden we al vaker gefietst, met Duitsland hadden we we minder ervaring. We hadden dus eigenlijk geen voorstelling hoe de route Berlijn – Kopenhagen (wij fietsten deze in tegengestelde richting) zou zijn. Afgelopen woensdag staken we met de boot over van Gedser (DK) naar Rostock in Duitsland. De eerste kennismaking was bijzonder regenachtig. In de regen fietsten we de boot af en al snel hoosde het. Het was nog zeker tien kilometer naar de hostel in de stad. Het water stroomde door de straten. In onze druipende regenkleding klopten we aan bij de hostel. Kachel weer op tien en zo droogden al onze spulletjes weer.

Op naar Berlijn!

Na een paar heerlijke dagen in Kopenhagen bij achternicht Marieke en haar vriend Kris, zitten we sinds gisteren weer op de fiets. We fietsen nu de route Kopenhagen – Berlijn, een stuk van zo’n 650 kilometer. Ook de volgende dag hadden we nog een paar fikse buien, maar dat waren dan ook de laatste (vooralsnog).

Een waterige start in Denemarken

En zo rijden we op dag zeven Denemarken in. We maken toch iedere dag zo’n 80 kilometer. De laatste dagen in Duitsland waren mooi. Het landschap werd afwisselender, we zagen herten en kraanvogels. En dazen zaten ons achterna zodat we vlot de campings bereikten ;-)

We zijn begonnen aan de Jutland Fietsroute!

In Emmen gisteren begon de route. Eerst wat inkopen doen omdat we daarna weinig zouden tegenkomen aan winkels. Het weer zit mee, alhoewel het net wat te warm is en te veel wind. Morgen komt er regen aan; het is ook nooit goed :-)

Beetje water erbij. Klaar!

Tringgg… De pakketbezorger belt aan. Een pakketje waar we voor moeten tekenen. Als het doosje opengaat, ruik je de kruiden al: de 3 bestelde maaltijden van Globetrotter Buitensportvoeding voor onze aanstaande fietstrip. Deze maaltijden hebben als basis gedroogde ingrediënten, zodat wij alleen maar water hoeven toe te voegen en de boel te verwarmen. Het ziet er veelbelovend uit en we zullen ze gebruiken als het ons niet gelukt is om boodschappen te halen. Het is ook al zo leuk ingepakt: met zakjes kruiden, een zakje sambal, de rijst. Zo wordt het niet erg om een instant-maaltijd te gaan nuttigen.

Nieuwe plannen: rondje Kopenhagen Berlijn

Nog vaak denken wij terug aan vorig jaar toen wij de Atlantic Coast Route fietsten. Een indrukwekkende ervaring! Maar inmiddels zijn weer nieuwe plannen gesmeed. Dit jaar fietsen we gewoon vanuit huis naar Kopenhagen, Berlijn en weer terug naar huis. Geen gedoe met vliegtuigen, bussen, treinen, maar meteen lekker relaxed op pad. Het is nog wel een flinke afstand: bijna 2.500 kilometer!