2PeopleCycling

Fietswalhalla Denemarken

10-09-2023

Na 5 dagen reizen kwamen we eindelijk bij familie van JW aan in Roskilde in Denemarken. Wat treffen we het met deze gastvrijheid! Gezellig bijgekletst en we vinden het prachtig om te zien hoe zij hun leven hier voor elkaar hebben. De volgende dag stapten we op de fiets voor een ronde op Sjælland. De weersvoorspelling is prima en de heuvels zullen hier een stuk minder zijn.

Saskia en Jan-Willem tegemoetkomend op de fiets Fijn fietsweer in Denemarken

Dinsdag 15 augustus

In Roskilde nog wat boodschappen gedaan en toen kon de fietstocht toch echt beginnen. We komen meteen al best veel vakantiefietsers tegen. De route is nog best pittig met de klimmetjes over gravelwegen. Dat hadden we eigenlijk niet verwacht. We besloten om er geen lange dag van te maken. Tegen 15.00 uur streken we op een camping neer. Het chillen kon beginnen.

Woensdag 16 augustus

De route golfde wat heen en weer met af en toe een wat langere klim. Een aardige omgeving en niet echt bijzonder mooi. Bij de golfclub heerlijk gelunched met haring op roggebrood. Via een oude spoorlijn, die we zo'n 20 kilometer konden volgen, schoot het aardig op. Prima camping gevonden in Skælskør.

Jan-Willem op de fiets met landerijen op de achtergrond Ontspannen fietsen

Donderdag 17 augustus

De route voerde langs oude landhuizen. We moeten hier heel lang geleden (rond 2000) ook gefietst hebben (de 10-eilandenroute). Bij een klein haventje een leuk koffieplekje gevonden. Dit is echt Denemarken. Daarna een mooi stuk langs vakantiehuizen. Ons doel was een shelter, maar we hadden ook behoefte om de was te doen. Dus het werd een camping op het 'eiland' Enø. In Denemarken zijn de kinderen weer naar school, dus gelukkig is het niet al te druk op deze grote maar schone camping. We krijgen een wat suffige plek. Tent opgezet en gelunched. Niet lang daarna begon het te regenen en het bleeft regenen. Ondertussen wel gedouched en de was gedaan. In de tent bier en chips. We doen het kalm aan.

Vrijdag 18 augustus

Het eerste stuk vanaf de camping was weinig opbeurend. Straffe wind tegen. Boodschappen wilde ook niet goed lukken en we moesten flink om voor de supermarkt die wel de juiste ingrediënten had voor het avondeten. Even vloeken en tieren en dan hebben we dat ook maar weer gehad ;-)

Na het saaie Næstved vonden we een piepklein haventje waar we koffie konden drinken. De zon kwam door en zo fietsten we naar Vorderingsborg. Daar wachtte de camping op ons. Een beetje verlaten en oude zooi, maar wel met schoon en net sanitair. Er kwamen nog meer (lig)fietsers op ons veldje staan. We boekten een motel in Stege, want er was slecht weer op komst. 's Avonds nog thee gedronken met uitzicht op zee. Je moest wel met je rug naar de industrie gaan zitten :-)

Saskia op de fiets door het oude gedeelte van Vorderingborg In de vroeg ochtend door Vorderingborg

Zaterdag 19 augustus

We fietsten eerst door Vorderingsborg heen, een aardig stadje met een oud slot. Wat volgde was een fietspad over een oude spoorlijn. Valsplat omhoog. Het was plakkerig warm en dat maakte de rit pittig. Wel een prachtige, weldadige omgeving. Richting Møn ging het steeds harder waaien. Op de brug was het goed uitkijken. Gelukkig kwam de wind van de goede kant. Na de brug moesten we flink omrijden omdat ze met de weg bezig waren voor fietsers. Achteraf hadden we daar best kunnen fietsen, alhoewel het erg druk was met autoverkeer. De omleiding was flink klimmen en dalen. Uiteindelijk kwamen we iets over tweeën aan in Stege. Onze kamer was bijna klaar, dus we konden al vroeg douchen. Boodschappen gedaan en op ons balkonnetje tapas en wijn genuttigd. Jammer dat twee Duitse tokkies onder ons kettingrokers waren.

Zondag 23 augustus

Tegen 23.00 uur begon het te regenenen en hoorden we in de verte onweer. We hadden dus niet voor niets een motelletje geboekt. En met onze meegebrachte klamboe sliepen we mugvrij. Dat is geen overbodige luxe hier op dit muggeneiland. Bij de bakker (vergeven van de wespen) kochten we koffiebroodjes. Het was nevelig en klam en de weg naar de kliffen was niet echt bijzonder. In het plaatsje Borre koffie gedronken in een bushokje. Het spetterde. Daarna volgde een mooie route door de landerijen richting de kliffen. Wel pittig door korte en stijle klimmetjes. Bij Møns Klint was het erg druk, dus dat lieten we links liggen. Ooit zijn we hier al een keer geweest. We gingen weer richting Stege. Bij de Museumgården konden we overnachten. We sloegen de tent op in de tuin. Er waren ook 2 shelters en die zagen er minder aantrekkelijk uit. Uiteindelijk waren we na 15.00 uur de enigen op het terrein en we hadden een fantastische overnachtingsplek.

Saskia op de fiets met uitzicht op zee Fietsen op het eiland Møn

Maandag 21 augustus

We kortten de route op het eiland Møn wat in en zo fietsten we weer over de brug naar de overkant. De route ging langs boerderijen, door dorpjes en bossen. Op zich aardig en best weer wat klimwerk. Onderweg kwamen we heel veel vakantiefietsers tegen. Op de stadscamping van Præsto eveneens. Naast de vaste bewoners staan we met een aantal fietsers op een veldje.

Dinsdag 22 augustus

Voor het eerst hadden we de wind in de rug. Bij een shelter aan zee heerlijk koffie gedronken. De tocht vlotte aardig. Zo kwamen we vroeg in Rødvig aan. Bij het baken lekker gelunched. Daarna zou een route volgen die we in 2012 ook hadden gefietst, dus we kozen een alternatieve route. We hoopten op een oude spoorlijn, en dat was niet echt aan de route te ontdekken. Een saai stuk door de landerijen heen. De camping in Strøby was een domper. Het was heel rustig, en de eigenaresse plaatsten ons vlak naast een camper. Toen we van plek verwisselden, bleken we dicht in de buurt van een dronken en ruziemakend stel te staan. Uiteindelijk de tent ver uit de buurt neergezet.

Woensdag 23 augustus

Gelukkig goed geslapen. Tot aan Køge langs de zee gefietst. Het was een aaneenschakeling van vakantiehuizen. Daarna was de route weinig boeiend. We verlieten de officiële fietsroutes en koersten richting Roskilde. Met blik op oneindig kwamen we tegen 14.00 uur bij Hotel Comwell. Fietsen neergezet in een conferentiezaal. De kamer is helaas zonder airco, maar we genieten even van de rust en een eigen badkamer. Morgen fietsen we de laatste kilometers naar onze familie en gaan we weer richting Nederland.